HAMMENHÖGS ROTARYKLUBB                                                            Veckobrev Nr: 2868

Distrikt: 2390                                                                                         Datum: 17 maj 2021

Mötesplats: Cyberrymden                                                                      Närvaro: 13 medlemmar

Gästande Rotarianer:

Sedan senast veckomötet har vi haft styrelsemöte.

Distriktsinsamling. 2390. Startades på Distriktssamrådet.

Hammenhögs Rotarys styrelse har beslutat att skänka 5000 kronor från klubbens kassa till insamlingen och ej begära 258 kronor av våra medlemmar.
Våra medlemmar har deltagit i våra två lotterier, Jul och Påsk. Vi har sålt totalt 141 lotter a’ 100 kronor, medlemmarna bidragit med 14 100 kronor. Överskottet efter vinstavdrag på 8621 kronor har skänkts till End Polio Now
U-Fondens Köksalmanacka 2022.
Vårt Global- Grant projekt får medverka i denna kalender. Vi skall skicka in några bilder från Bogota och skriva en kort text. Bengt H är klubbens koordinator.

Hjälp Malmö-Möllevången RK.

I vår klubb, Malmö-Möllevången RK, har vi många färgstarka och fantastiska medlemmar. Av dessa har två utmärkt sig som inspirerande författare och underhållit medlemmarna i klubben med sina anekdoter. Då vi nu tycker det är synd att inte fler rotarianer i distriktet får möjlighet att läsa deras verk har vi tillsammans med författarna tagit fram följande erbjudande. Köp en eller flera böcker, varje bok kostar 120 kronor. Författarna får 100 kronor och Malmö-Möllevången 20 kronor för varje såld bok. Klubben vill sedan dubbla de 20 kronorna till 40 kronor per såld bok som vi skänker till Rotary Foundation, Årliga Fonden.
Gör så här: Utse en representant i er klubb som tar upp beställningar och sänder en samlad beställning via mejl till salconsultingab@gmail.com, med titel och antal böcker som ni vill beställa. När böckerna finns för leverans får er representant ett meddelande att sända pengarna via Swish till undertecknad, som åtager sig att tillsammans med er representant finna ut på vilket sätt böckerna bäst kan distribueras. Beroende på leveranssätt kan en eventuell leveranskostnad behöva tas ut.
Kom och köp!
Malmö-Möllevången RK
2021-03-29
Sven-Arne Löfving

Hammenhögs Rotary Klubb.

Skicka en beställning till sekreteraren snarast dock senast den 30/4.
Jag beställer då böckerna från Malmö-Möllevången RK.

Jag förslår att vi betala in 150 kronor per bok. 120 kronor går till Malmö-Möllevång RK.
Resterande 30 kronor sätter Christer in på den Årliga fonden med avsändare Hammenhögs RK.
Swisha beloppet till klubbens swish och beställningen till sekreteraren.

För att se vilka böcker tryck på länken. Presentation av böckerna.
Kvällen möte  måndagen den 17 maj började som vanligt med lite Zoom mingel.
Idag var vi 16 uppkopplade medlemmar och gäster.

Kvällens rotaryföredrag
Presidenten hälsade Magnus välkommen
Magnus Ehrenberg höll ett målande fördrag Borrby till Borrby via Tyskland. Magnus skålade i ett glas vitt.
Vill man veta mera googla Magnus Ehrenberg

Klubbens medlemmar hade en del frågor till Magnus och han svarade föredömligt på dessa

Varma ZOOM applåder från deltagarna och Johan tackade för föredraget och önskade lycka till i framtiden.

Distriktsinsamling. 2390

Hammenhögs Rotarys styrelse har beslötat att skänka 5000 kronor från klubbens kassa till insamlingen och ej begära 258 kronor av våra medlemmar.

Önskar alla en Glad Pingst.

Borrby till Borrby via Tyska valet
Vi fick lyssna på ett mycket intressant fördrag av Magnus från uterummet i fastigheten i Borrby Tuvor.
Morfar var från Borrby och farfar från Skillinge så rötterna finns på Österlen.
Numera är Magnus bofast i Lübeck tillsamman med fru och två barn, för tillfället bor Magnus med son i Borrby Tuvor pga Corona och jobben sköttes via digitala plattformar med oftast flera möten om dagen. Magnus har fortfarande svenskt medborgarskap trots att han är aktiv inom den tyska politiken i partiet CDU.
Magnus hade tre visioner när han var ung.
  1. Vara politiskt aktiv i Sverige
  2. Arbeta i Tyskland med politik
  3. Arbeta inom ett färjerederi.
Vid 30 års ålder hade alla mål avklarats.
  1. Varit aktiv under den boregliga regin i Malmö.
  2. Kommit in i CDU i Tyskland.
  3. Arbetat med Euro Way i Malmö. Euro Way startade upp färjetrafik mellan Malmö – Lübeck.
Numera driver Magnus ett företag som heter Ehrenbergs Kommunikation och är aktiv inom CDU.

Valet i Tyskland.
Tyskland består av 16 delstater, alla delstater bestämmer över sig själva. Egen polis, skola mm. Delstaterna tar egna beslut. Armen lyder under parlamentet.
Förbundsdagsvalet 2021 är ett val som kommer att äga rum 26 september 2021 för att välja ledamöter till Förbundsdagen, Tysklands federala parlament. Nuvarande förbundskansler Angela Merkel går i pension efter valet. Idag är de Gröna största partiet i Tyskland. Hur det går får vi säkerligen veta framöver.

Merkel har suttit 16 år för CDU CSU. Angela är den förbundskansler som med sina 16 år suttit längst på denna post. Magnus har träffat Angela vid ett flertal tillfälle och även Helmot Kohl

Vill ni veta mera Googla på nätet.

Pennförare denna afton: Lars Andersson

Nästa möte: Cyberrymden  Länk för inkoppling skickas senare med praktiska upplysningar om hur deltagandet bör genomföras.

Presidenten tackade alla för trevlig samvaro här på Zoom.

Pontus Ekström - Kustbevakningen
Hemma hos dig via Zoom