HAMMENHÖGS ROTARYKLUBB                                                            Veckobrev Nr: 2864

Distrikt: 2390                                                                                         Datum: 22 mars 2021

Mötesplats: Cyberrymden                                                                      Närvaro: 21 medlemmar

Gästande Rotarianer: Från Kivik RK 1st

Kvällen började som vanligt med lite Zoom mingel.
Idag var vi 24 uppkopplade medlemmar och gäster.

Dagens föreläsare var Jeanette Ovesson Kommunstyrelsens ordförande i Simrishamn.
För klubbens medlemmar startar Påsklotteriet. Priser är presentkort från Hotel Borrby 2st och Gunnarshög 1st. Tröstpris 12 ägg. Överskottet går till End Polio Now.
Dragning från STUDIO Tågarp 29/3 18:00

För kommande President år har vi arbetat fram ett förslag till kommittéverksamheten i klubben.
Följande kommittéer föreslagna - MEDLEMSKOMMITTÉN, PROGRAMKOMMITTÉN,
UNGDOMSUTBYTEskommitten (NY)  , PR & INFORMATIONSKOMMITTÉN, INTERNATIONELLA KOMMITTÉN, UTBILDNINGS KOMMITTÉN, SAMMHÄLLSKOMMITTEN (NY).

Johan hälsade Jeanette Ovesson välkommen till dagens Zoom fördrag och lämnade över till Jeanette.

Senaste Styrelseprotokollet går att läsa här, inloggning krävs.

Johan
Jeanette Ovesson Kommunstyrelsens ordförande i Simrishamn

Kvällens rotaryföredrag Simrishamns framtid.

Jag är mamma till fyra pojkar och bor i Skillinge tillsammans med min familj. Jag är grundskollärare och arbetar på en skola i Simrishamn med barn i årskurserna 4-6.
Jag är uppväxt på Österlen och anser att det är den vackraste platsen på jorden. Jag vill arbeta för att vi som har glädjen att bo här ska ha möjlighet att driva företag, erbjudas god samhällsservice och att våra invånare ska ha en meningsfull sysselsättning. Det är också viktigt för mig att värna om miljön. Det finns mycket att göra på den punkten, anser jag.
För att kunna vara en god representant för våra väljare försöker jag vara en god lyssnare. Ni vet vad man säger? Man är född med två öron och en mun…
Jeanette berättade också lite om Simrishamns kommun och om att vara ordförande i Simrishamns kommunstyrelse.

Det finns en mycket stilig hemsida. https://www.simrishamn.se/

Det bor ca 19 200 glada själar i kommunen, målsättningen är att komma upp till 20 000.
Kommunens intäkt är på 1,1 miljard.
Det föds ca 130 barn per år.
Vi har 8 skolor, varav 3 st. friskolor.
Större delen av skatteintäkter går till skolor och sjukvård.

I kommunen finns det 41 byar som alla vill få  del av den kommunala budgeten för tex ny lekplats, ute gym med mera. Tina föll in med att i Östra Vemmerlöv skulle lekplatsen snyggas upp.
Den nuvarande kommunala utbyggnaden av bostäder pågår i Simrishamn och Gärsnäs.

Myten om att alla sommargäster kommer från Stockholm stämmer inte.
De flesta sommargästerna kommer från andra delar av Skåne.

Lite frågor ställdes av våra medlemmar och Jeanette besvarade alla sakligt.

Johan tackade för föredraget, Jeanette loggade ut för att logga in på ett annat möte. Så är det i politiken ingen vila där inte.
Några ord från sekreteraren:

Närvaro registrering.

När ni besöker andra Rotary evenemang i andra klubbar vänligen meddela detta till sekreteraren för registrering i ClubRunner.
Live eller Zoom.
Det samma gäller vid deltagande i Rotary utbildningar.
Är man 5 eller flera rotaryaner kan detta också registreras som ett event. tex. en golfrunda
Extra påskspecial på Zoom
29 mar 2021

Årmiljoner och kilmatutveckling
12 apr 2021

Johanna Bolander berättar om sin forskning
ZOOM
26 apr 2021

Frivilliga i samhällets tjänst
Skillinge hamn
10 maj 2021

Nästa möte sker den 29 mars med PÅSKLOTTERI dragning

Presidenten tackade all för ett trevligt möte och önskade en God Natt.

Nästa möte: Cyberrymden den 29 mars. Länk för inkoppling skickas senare med praktiska upplysningar om hur deltagandet bör genomföras.