HAMMENHÖGS ROTARYKLUBB                                                            Veckobrev Nr: 2867

Distrikt: 2390                                                                                         Datum: 26 mars 2021

Mötesplats: Cyberrymden                                                                      Närvaro: 18 medlemmar

Gästande Rotarianer:

26/4
Utflykten till Skillinge hamn är inställd på grund av rekommendationen från FHM om max 8 personer i grupp.

Brevskrivare för 2021–2022. Kerstin Hagström efterlyste medhjälpare till uppgiften att föra anteckningar i samband med veckomötena. 3 stycken behöver Kerstin till sin hjälp.
Vid dagens möte erbjöd sig Håkan Damm att hjälpa till. Således behövs det två frivilliga till.
Vänligen kontakta Kerstin vid intresse.

4/5 Uppföljning av Skillinge hamn.
Bertil Bolander har pratat med Johan Mårtensson och bestämt att flytta mötet fram till senare tidpunkt.
Att arrangera detta som ett ZOOM möte var ej praktiskt genomförbart.

En påminnelse från Sekreteraren

I Malmö-Möllevången RK finns två författare, en hjärtläkare och en byggare som åkt runt i världen. De har båda skrivit böcker som du kan köpa, och förutom intressant och rolig läsning bidrar du till Årliga fonden. Se mer om böckerna i bifogad fil och även om hur du köper dem.

Hur beställer man då böckerna om man är medlem i Hammenhögs Rotary,.

Skicka en beställning till sekreteraren snarast dock senast den 30/4.
Jag beställer då böckerna från Malmö-Möllevången RK.

Jag förslår att vi betala in 150 kronor per bok. 120 kronor går till Malmö-Möllevång RK.
Resterande 30 kronor sätter Christer in på den Årliga fonden med avsändare Hammenhögs RK.
Swisha beloppet till klubbens swish och beställningen till sekreteraren.

För att se vilka böcker tryck på länken. Presentation av böckerna.
.

Kvällen möte  måndagen den 26 mars började som vanligt med lite Zoom mingel.
Idag var vi 21uppkopplade medlemmar och gäster.

Kvällens rotaryföredrag
Johanna Bolander, dotter till våra medlemmar Kerstin och Bertil
Wake Forest Institute for Regenerative Medicine där Johanna är forskare.
Presidenten hälsade Johanna välkommen

Klubbens medlemmar hade en del frågor till Johanna och hon svarade föredömligt på dessa

Varma ZOOM applåder från deltagarna och Johan tackade för föredraget och önskade lycka till i framtiden.

Klubben har sett fram mot nästa möte som skulle hållas i Skillinge hamn. Senaste direktiven från FHM om max 8 personer i grupp gör detta omöjligt att genomföra. Beslutade att ställa in mötet.

Johanna Bolander
Wake Forest Institute for Regenerative Medicine

Johanna presenterar sig själv och vägen från tävlingsryttare och studier i Lund.

Hon gjorde sitt specialarbete/ master på KU Leuven i Belgien och fortsatte därefter som doktorand i samma labb och disputerad 2016. Johanna fortsatte sedan med en postdoc på KU Leuven till 2018 då hon blev rekryterad till Wake Forest Institue for Regenerative Medicine av Dr. Anthony Atala, Winston Salem, North carolina, USA. Johanna flyttade till USA med sin då 1.5 åriga dotter Lilly och man Jasper som är arkitekt.

På institutet arbetar man med innovation för att finna regenerativa möjligheter för patienter med sjukdomar utan effektiva behandlingsmetoder.
Man utvecklar metoder för att återväxa, reparera eller ersätta sjuka eller skadade celler, vävnader och organ.

Man arbetar med att erhålla en bred och djup kompetens, och är världsledande med att utveckla behandlingar som verkligen når lidande patienter - clinical translation.

Institutetet är till exempel först i världen med att tillverka en laboratorieväxt livmoder som var kapabel att bära ett foster till levande födsel.

I USA finns det många unga (amerikanskt)fotbollsspelande män som har skadat sina knän pga sporten.
Dessa skador i brosket kan ej läka och leder till en förlängd pro-inflammatorisk respons till skadan, vilket med tid leder till artros.
Johanna pågående arbete handlar om att undersöka varför dessa skador ej läker, samt utvecklingen av en behandling som kan behandla skadan och även progressiv artros.

Denna behandlingen har visat sig fungera i  råttor och de planerar nu att evaluera behandlingen i en preklinisk modell.
En virituell tour på WFIRM finns bifogat ovan.

Johanna avslutar med att säga att det finns inget ställe i världen där man kan ha bättre forskningsresurser.

Johanna trivs med att bo i WS med sin familj och de fina möjligheter som finns med hiking i Appalacherna eller stränderna i Outer Banks

Bifogar en länk för ett besök på hennes arbetsplats.

Pennförare denna afton: Bertil Bolander
Familjen Bolander

Nästa möte: Är INSTÄLLT. Vi ses den 24 maj på ZOOM nästa gång.

Presidenten tackade alla för trevlig samvaro här på Zoom.

**INSTÄLT** Frivilliga i samhällets tjänst
Skillinge hamn