Hammenhögs Rotary Klubb håller ZOOM möte

HAMMENHÖGS ROTARYKLUBB                                                Veckobrev Nr: 2861

Distrikt: 2390                                                                                      Datum: 8 februari 2021

Mötesplats: Cyberrymden                                                                 Närvaro: 20 medlemmar

President: Lars Andersson

Gästande Rotarianer: Från Kivik RK 2 st, Från Simrishamn RK 2st

Show Case Livingroom och Show Case Bogota.
TRF ansvarige Ingmar Nilson har skrivit två stycken rapporter till distriktet.
Distriktet har för avsigt att på sin hemsida redovisa alla pågående projekt.
Rapporterna finns att finna i ClubRunner under fliken Dokument och Våra Projekt.
Program finns nu färdigt fram till den 10/5, då det blir utflykt till Skillinge.
Där kommer Johan Mårtensson från Skillinge räddningsvärn att berätta lite om denna verksamhet. Efteråt besök på verandan på Skillinge Hamnkrog för en bit mat om pandemin så tillåter.
n här

Kvällens klubbmöte
Från Golf i Schweiz till Hotel Borrby.
Andrea från Hotel Borrby, vår normala samlingsplats, berättade om sin och mannen Stewes resa till Borrby Österlen och drivandet av Hotel Borrby
Andrea är född i Umeå men flyttade till Schweiz i unga år, mamma kommer därifrån. Under sin utbildningstid träffade hon Steve. De drev en Driving Range utanför Zürich några år där de höll kurser och serverade mat. De startade en kurs för barn 3–6 år i konsten att spela golf. Det var en lyckad satsning.
Andrea saknade Sverige. De letade efter ett lugnt läge med lagom stort hotell, eget separat boende och med lagom avstånd till golfbanorna.
Till slut föll valet för Borrby och Hotel Borrby. Det var inte första valet men det hade många fördelar och var lagom stort för att kunna drivas av två personer på årsbasis.
Pandemin slår till, allt ändrades på en dag till nästa.
Vi hade öppet för de som redan hade bokat. Restaurangen stängde.  Hotellets gäster blev det ingen frukostbuffé utan bordsservering.
Våg 1. Då hade man fullt upp med Take Away, detta var fantastiskt stöd från boende i närområdet.
I sommras öppnade vi upp igen för att snart drabbas av Våg 2. Den slog hårdare. Take Away var inte lika populärt längre.
Hotellet har varit igång men Corona säkrades så mycket det gick. SMS incheckning tillämpas numera. Sommaren blev på så vis en bra säsong trots alla uteblivna utländska turister.  Detta hålrum fylldes upp med inhemska turister och de höll på lång ut på hösten. Hotellet har också varit väl utnyttjat till att hysa fiberkabel firmornas arbetare.
Det största ekonomiska bortfallet som blev kännbart var den inställda Konstrundan.
Alla kafégäster och middagsgäster försvann över en dag. Ingen påskmiddag på kvällen.
Framtiden. Bokningarna tilltar, kunderna bokar längre perioder.
Öppna restaurangen igen.
För att dryga ut kassan har Stewe fått jobb som PRO i Abbekås Golfklubb. Där han håller kurser mm för hugade golfspelare.

Några frågor besvarades av Andrea.

Presidenten tackade för det intressanta föredraget och hoppades att vi snart ses igen för ordinarie möte på plats på Hotel Borrby
Varma ZOOM applåder från alla ZOOMarna.
en härChange
Presidenten fortsatte med en liten kurs i hur man hantera egna uppgifter i ClubRunner
Var inte rädd för att trycka på de olika valen.
Hamnchefen i Ystad
22 feb 2021

Att göra gott i världen
08 mar 2021