Carl-Johan Dolbys Minnesfond

Tillkom 1991 genom ombildning av den 1961 instiftade fonden ”Dag Hammarskjölds Minnesfond”. Fonden instiftades för att hedra Hammenhögs Rotaryklubbs charterpresident Carl-Johan Dolby, som hade 100 % närvaro under åren 1959-1989, som var distriktsguvernör 1968-1970 och som erhöll utnämningen Paul Harris Fellow. Carl-Johan Dolby var även initiativtagare till klubbens U-fond ”Dag Hammarskjölds Minnesfond” och ledamot i styrelsen för Rotarys Svenska U-fond åren 1971-1974 och 1975-1978.

För att hedra klubbens charterpresident, Carl-Johan Dolby, har klubben i sin ekonomiska redovisning avsatt kapital såsom Carl-Johan Dolbys Minnesfond. Avsättningen ska säkerställa att klubben uthålligt och i Carl-Johan Dolbys anda ska kunna dela ut stipendier till ungdomar eller ge annat stöd till ungdomsverksamhet med anknytning till klubbens upptagningsområde. Styrelsen beslutar om mottagare och beloppets storlek efter förslag från Dolbykommittén.

Utdelning till stipendiat sker i samband med klubbens julfest i december månad.

2021 tilldelades Asta Elm Ravn 5000 kr. och  Alexandra och Madeleine Nilsson fick dela på 5000 kr.

Asta Ravn är 20 år har i höst börjat utbildning vid Balettakademin i Göteborg.Hon har genomgått gymnasiet i Simrishamn Estetisk linje. Asta har varit engagerad i scen Österlen sedan 10 år. Varit ledare för barngrupper som ledare och koreograf. Hennes ambition är att utbilda sig inom yrket dans och koreografi. Hon vill utvecklas och arbeta med performens, scenarbete och betonar betydelsen att förmedla konsten mellan publik och skådespelare.Utbildningen på balettakademin är 3 årig. Asta arbetar med scen Österlen som koreograf för musikal samtidigt som hon går utbildningen och har ett framträdande i Borrby kyrka den 18/12-21.Stipendiet kommer att möjliggöra kurser inom området scenarbete

Madelene Nilsson från Gärsnäs har lantbruks- och lantmästarutbildning. Nyligen startate hon företag med sin syster Alexandra Nilsson som har ekonomisk och redovisningsutbildning. De satsar på odling av frukt och grönsaker.Båda systrarna har god erfarenhet av jordbruk och har under under uppväxten arbetat med jordbruk och skilda verksamheter.Alexandra genomgår lantbruksutbildning på halvfart och distansutbildning.
Stipendiet kommer att användas till utbildning inom äppelodling.

2022 tilldelades systrarna Marta, Ellen och Anna Danielsson och delade lika på 10000 kr.

Alla tre har gått på Bollerups Naturbruksgymnasium. De är verksamma på olika sätt inom jordbruksnäringen. De har även startat AutoMat affären i Östra
Tommarp.

2023 tilldelades Emma Karlsson 5000 kr och Milton Bengtsson 5000kr.

Emma Karlsson 20 år, Borrby.Barndomen präglades av möten med hästar, köttdjur och äventyr utomhus med traktorkörning och arbete på lantgård.Naturbruksgymnasium givit fördjupade kunskaper och intresse med strävan efter att fördjupa kunskaperna om hållbart lantbruk, med fortsatta erfarenheter i andra länders jordbruk.Stipendiet ges för att med sunda och tydliga ideal som utgångspunkt valt sin egen väg in i framtiden.

Milton Bengtsson 21 år, Vallby.Under hela uppväxten varit intresserad av maskiner och företagande.Arbetat på släktens gårdar med traktorer och maskiner. Drömt om att kunna starta eget företagintresserad av allt grävarbete och trädgårdsarbete, transporter av maskiner och material.Nyligen startat eget företag med grävare och lastbil.Får stipendiet för att som ung entreprenör med framåtanda och idérikedom förverkligar sina drömmar i sitt nystartade företag.