World Polio Day Tina Helin 2022-10-23 22:00:00Z 0

Höst igen 2021

Med lite lättade restriktioner så tar vi det fortfarande ändå lite försiktigt.

Klubben är flexibel och vi anpassar både oss själva och verksamheten hela tiden. Mötestillfällena ligger i kalendern för hela hösten. Ibland är programmet inte helt spikat, men det går att se att det är möte just den måndagen.

Om ni har synpunkter om vad som ska/bör/skulle kunna finnas på hemsidan får ni gärna kontakta Tina Helin. Är det något som man vill ska skrivas om, så får man gärna skriva egen text eller tipsa om innehåll. Det är klubbens hemsida, inte en enskild medlems sida.

Kommittéarbetet ska få sig en extra skjuts detta Rotary-år, hoppas att det blir ett produktivt engagemang!
Höst igen 2021 Tina Helin 2021-07-16 22:00:00Z 0

Aktiviteter framöver 2020

Hammenhög Rotaryklubb beslutade att resten av höstens möten, inklusive årsmötet, kommer att hållas på den digitala mötesplatsen Zoom. Klubben kommer således inte ha fysiska möten under resten av året.

Klubbens första Zoom-möte hölls den 2 november och det hela fungerade över förväntan. Redan på onsdagen den 4 november hölls ytterligare ett Zoom-möte då Stefan Lamme berättade om pandemier. Då fick vi dessutom några gästande rotarianer med oss på Zoom-mötet.

Årsmötet kommer att hållas som planerat den 16/11 och då är det återigen Zoom som gäller på grund av det förändrade smittoläget i Skåne i allmänhet och Simrishamn in synnerhet. Klubbens medlemmar kommer att få en epost ifrån Tina Helin med en länk till mötet (och inloggningsuppgifter till Zoom om länken av någon anledning inte fungerar).

För de som fortfarande känner att de inte riktigt vågar sig på att försöka använda/länka in sig på Zoom så kan ni kontakta antingen Tina Helin eller Lars Andersson så kan dessa två lotsa er igenom de steg man behöver ta. Lars och Tina kan också skicka en länk till varje individ som vill prova på ett låtsasmöte för att öva. Övning ger färdighet och mod att prova nya saker.

Efter det lyckade samarrangemanget med Simrishamn Rotatyklubb på World Polio Day har klubben beställt fler poliopennor. Dessa kan man betala för via vårt nya Swish-konto 123 285 9338. Skriv Polio i kommentarsfältet så vet kassören vart pengarna ska. Genom att skänka en summa pengar och få en penna som bevis för gåvan bidrar vi till utrotning och bekämpning av polio.

Tyvärr måste vi nu hålla ännu mer avstånd och träffa så få som möjligt. Detta till trots så kan vi ju ändå mötas digitalt! Om än i grodperspektiv emellanåt.

Och de digitala kramarna får fortsätta ett tag till!
Aktiviteter framöver 2020 Tina Helin 2020-11-04 23:00:00Z 0

Att hjälpa människor med funktionsnedsättning göra sin egen musik

artikeltumnagel
Musik har varit en viktig del för ett vanligt liv för studenter på musikskolan för barn med funktionsnedsättning i heder av Paul Harris i Lublin, Polen.Skolan grundades av roterande medlemmar, och serverar 20 elever med olika funktionshinder, inklusive Downs syndrom, autism och synskador.Den Rotary Club av Lublin-Centrum-Marie Curie-Sklodowska har finansierat med hjälp av Rotary Foundations matchande bidrag och Henryk Wieniawski musikaliska sällskapet, som inrymmer skolan.
Att hjälpa människor med funktionsnedsättning göra sin egen musik 2018-03-28 04:00:00Z 0 musik

Att finna fristad

artikeltumnagel
År hade Angalia Bianca sovit i övergivna byggnader över hela Chicago.Hon stal. Hon gjorde droger. Hon tillbringade tid in och ut ur fängelse för förfalskning, stöld, intrång och innehav av narkotika.Men efter att hon landat i fängelse för sjunde gången, något förändrats--Bianca visste att hon ville ha ett bättre liv.Hon visste precis hur man gör det hända.
Att finna fristad 2018-03-28 04:00:00Z 0